الزاماتی درسال تولید ملی، حمایت ازكار و سرمایه ایرانی
 
یاس سرخس
به یاد دوست عزیزم......
 
 

سال جاري با نويد حمايت از توليد ملي آغاز شد و از اين رو، اين اميد شکل گرفت که تدابيري از سوي سازمان ها و دستگاه هاي مختلف، براي حمايت از توليدات ملي و حمايت از سرمايه و کار ايراني انديشيده شود. براي تحقق اين موضوع بسياري از کارشناسان اقتصادي و اجتماعي نقش ويژه اي براي خانواده و زنان در خصوص حمايت از کالاي ايراني قائل هستند. زيرا آن ها مي توانند چرخ صنعت را بيش از پيش به حرکت اندازند و صنعت و توليد را جان تازه اي بخشند.

سال هاست که عادت کرده ايم وقتي قرار است کالايي خريداري شود و يا جهيزيه اي تهيه کنيم، انگشت انتخاب به سوي کالاي خارجي نشانه مي رود. حتي وقتي قرار است در تهيه کم اهميت ترين وسايل نظير لوازم آرايش و ... انتخابي صورت گيرد، کالاي ايراني در اين انتخاب جايي ندارد و کالاي خارجي که در برخي موارد از مشابه داخلي بي کيفيت تر است، انتخاب مي شود. بنابراين بنا به گفته کارشناسان اقتصادي، اجتماعي و فعالان امور زنان، امسال که به نام سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني نام گذاري شده است، بايد سرآغازي براي فرهنگ سازي در خانواده ها براي ارجح دانستن کالاي ايراني به کالاهاي خارجي باشد. در اين صورت هم چرخ صنعت تندتر از قبل مي چرخد، هم با ايجاد رقابت ميان توليدات داخلي، بر کيفيت آن افزوده مي شود. البته نام گذاري امسال به نام توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني، مسئوليت مضاعفي را نيز بر دوش توليدکنندگان داخلي و صنعت گران مي گذارد زيرا براي توليد محصولات باکيفيت تر بايد کمر همت ببندند و با توليد محصولات کيفي، زمينه جذب مصرف کنندگان را فراهم آورند.

بنا به گفته مشاور عالي سازمان بهزيستي، رونق توليد ملي دو پيامد دارد؛ هم حمايت از توليد ملي استقلال، امنيت، عزت و اقتدار ايراني را در پي دارد و هم ايجاد اشتغال و کار را براي جوانان اين مرز و بوم به ارمغان مي آورد. پس از هر لحاظ که به اين موضوع بنگريم به نفع کشور است که از توليدات ملي با توجه به ارتقاي کيفيت حمايت کنيم. بنا به گفته حجت الاسلام سيدمحمدي، کارشناس مسائل اجتماعي، توليد ملي جهادي است که بار عمده آن بر دوش خانواده هاست. وي در گفت وگو با خراسان، گفت: موضوع حمايت از توليد ملي و کار و سرمايه ايراني به اقداماتي نياز دارد که همه آحاد جامعه از جمله مردم، خانواده ها و مسئولان با عرق ملي و مذهبي بايد انجام آن را وظيفه خود بدانند و همگي به سمتي بروند تا فرهنگ استفاده از کالاهاي وارداتي و خارجي در جامعه به ارجحيت دادن کالاي ايراني و داخلي تغيير کند. به گونه اي که خريد و استفاده از کالاي ايراني که حاصل دسترنج جوانان ايراني است، ارزش محسوب شود. وي با اشاره به اين که خانواده ها به ويژه زنان، نقش کليدي در حمايت از توليد ملي دارند، افزود: وقتي قرار است کالايي خريداري يا جهيزيه اي تهيه شود، معمولا انگشت انتخاب به سوي کالاي خارجي نشانه مي رود. چشم و همچشمي در اين زمينه نيز باعث شده است مصرف کالاهاي خارجي که حتي در برخي موارد کيفيت آن از کالاي ايراني پايين تر است، روز به روز بيشتر شود و واردات محصولات افزايش يابد.

فرهنگ سازي براي حمايت از توليد ملي بايد هوشمندانه باشد

بنا به گفته مشاور عالي سازمان بهزيستي، مسئولان فرهنگي بايد نسبت به فرهنگ سازي اقدام کنند و امسال، سرآغازي براي فرهنگ سازي و نهادينه شدن اين فرهنگ در خانواده ها باشد که «مصرف کالاي ايراني ارزش است». البته فرهنگ سازي در اين زمينه بايد هوشمندانه باشد.بايد به خانواده ها اطلاع رساني شود که حمايت آن ها در زمينه خريد و استفاده کالاي ايراني به نفع اقتصاد کشور است و چرخ صنعت را به حرکت مي اندازد. وقتي چرخ صنعت به حرکت افتاد و صنعت رونق گرفت به کارآفريني و اشتغال منجر مي شود. در اين صورت بيکاري جوانان از جامعه رخت بر مي بندد. وي افزود: وقتي رويکرد جامعه به سوي مصرف کالاهاي خارجي حتي در کم اهميت ترين موارد است، توليدات داخلي از عرصه رقابت جا مي مانند. کارخانه ها يکي پس از ديگري تعطيل و کارگران اين کارخانه ها به جمع بيکاران افزوده مي شوند. اين کارشناس مسائل اجتماعي با اشاره به اين که در برخي توليدات، مشابه داخلي نداريم و ناگزير به واردات آن ها هستيم، گفت: عزم ملي بايد در خانواده ايجاد شود و در مواردي که کالاي مشابه داخلي داريم، حتي اگر کيفيت آن پايين است بايد مصرف شود تا کيفيت آن نيز ارتقا يابد. در اين صورت توليدکننده داخلي با دلگرمي و پشت گرمي مصرف کنندگان به جاي نگراني براي فروش نرفتن محصولاتش، به ارتقاي کيفيت آن ها مي انديشد.

حمايت از توليدات داخلي هزينه و فايده است

حجت الاسلام سيدمحمدي با بيان اين که حمايت از توليدات ملي، جهادي است که نقش عمده آن بر دوش خانواده هاست، گفت: به اصطلاح اقتصاددانان حمايت از کالاهاي داخلي هزينه و فايده است، زيرا هم هزينه ها را کاهش مي دهد و هم بر رونق کسب و کار در کشور منجر مي شود. نفع اين موضوع نيز متوجه خانواده هاست، زيرا به اشتغال و کارآفريني براي جوانان منجر مي شود. در اين صورت بيکاري که عامل بسياري از آسيب هاي اجتماعي از جمله طلاق، اعتياد، سرقت و ... است کاهش مي يابد و جامعه پويا و بانشاط مي شود. علاوه بر اين حمايت از کالاهاي داخلي باعث استقلال، عزت و اقتدار کشور در عرصه هاي جهاني مي شود. وي افزود: البته اين به اين معنا نيست که واردات کالاها را ممنوع کنيم، بلکه بايد در مواردي که توليد داخلي داريم، واردات را محدودتر کنيم و در کنار آن نيز با فرهنگ سازي براي استفاده از کالاي داخلي، از توليد کننده داخلي حمايت کنيم. اما در حال حاضر به جاي حمايت از توليد کننده داخلي، در تمام زمينه ها از جمله لوازم خانگي، پوشاک، کفش و لوازم آرايشي و بهداشتي، واردات حرف اول را مي زند. در اين ميان جايي براي نفس کشيدن و عرض اندام توليد کننده داخلي باقي نمي ماند. در نتيجه نيروهاي خلاق با نبوغ و کارآفرين، به دليل حمايت نشدن ترک وطن مي کنند. بنابراين امسال بايد جهاد حمايت از توليد داخلي آغاز شود و خانواده ها در اين عرصه پيش قدم شوند.

جايگزيني کالاي ايراني در خانواده وظيفه جهادي زنان است

معصومه حاج حسيني استاد دانشگاه تهران نيز در اين باره به فارس گفت: جايگزيني کالاي ايراني در خانواده ها، وظيفه جهادي زنان است اين موضوع موجب رونق اقتصادي کشور و برطرف شدن مشکل بيکاري جوانان مي شود.وي افزود: توليد ملي و ارتقاي کيفيت توليد داخل جهادي بر عهده مردان است و حمايت از توليد داخلي در خانواده ها، مسئوليت زنان است. چرا که مادران در خانواده نقش فرهنگ سازي را بر عهده دارند.معصومه ظهيري عضو هيئت علمي گروه مطالعات زنان جامعة المصطفي نيز معتقد است: زنان در زمان ناصرالدين شاه مصرف تنباکو را تحريم و موجي را در اين زمينه در کشور ايجاد کردند. اکنون نيز مي توانند مصرف اجناس خارجي را تحريم و کالاي ايراني را جايگزين آنها کنند.وي با اشاره به اين که اقشار عمومي جامعه در تحقق حمايت از توليد ملي نقش مهمي دارند، گفت: بايد توجه داشت افزايش سرمايه ملي جز با توليد ملي و بالا بردن تلاش و کوشش محقق نمي شود بخشي از زنان جامعه توليد کننده و مولد هستند و در موضوع اشتغال و پرورش نيروي کار فعاليت مي کنند. هم چنين مبارزه با بيکاري و پرورش نسلي توانمند يکي از وظايف مهم زنان است.مينا مهرنوش عضو هيئت علمي دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران نيز به فارس گفت: نقش زنان شاغل و روستايي در توليد ملي بسيار مهم است. چرا که آن ها با احساس تعهد و مسئوليت بيشتر، مي توانند چرخه صنعت کشور را رونق دهند.

خانواده ها با خريد کالاهاي ايراني، توليد ملي را جان دوباره بخشند

به گزارش فارس مينو اصلاني رئيس بسيج جامعه زنان نيز در خصوص نام گذاري سال ۹۱به عنوان سال "توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني" اظهار داشت: شعار امسال با توجه به درايت مقام معظم رهبري مبتني بر نياز روز و جدي کشور انتخاب شده است. پس بايد همه فعاليت هاي کلان دستگاه هاي اجرايي کشور به سمت تحقق آن حرکت کند.وي با بيان اين که همه دستگاه هاي اجرايي بايد با تعامل، همکاري و تلاش مضاعف زمينه تحقق اين شعار را فراهم آورند،افزود:ارتقاي کيفيت کالاهاي داخلي، تشويق مردم براي خريد اين کالا ها و فراهم کردن فضاي اقتصادي کسب و کار براي افزايش توليد ملي، از جمله مهم ترين مباحث مورد توجه در اين زمينه است.اصلاني با اشاره به نقش زنان در تحقق اين شعار بيان کرد: با توجه به اين که زنان نقش موثري در مديريت اقتصاد خانواده دارند ، بايد با مصرف بهينه و صحيح کالاهاي داخلي، قناعت و صرفه جويي را پيشه خود قرار دهند و مانع از رواج تجمل گرايي و مصرف گرايي شوند.وي ادامه داد: اگر زنان که معمولا بيشترين نقش را در خريد لوازم مورد نياز زندگي در خانواده ها ايفا مي کنند، به کالاهاي با کيفيت توليد داخل گرايش داشته باشند، تقاضا براي توليد داخل افزايش مي يابد و در نتيجه عرصه توليد در کشور شکوفا مي شود
زنان در ترويج مصرف کالاي ايراني راهبر باشند

عشرت شايق نماينده مجلس هفتم نيز گفت: تغيير نگرش در استفاده از کالاي ايراني و حمايت از توليد داخلي، يک ضرورت است که زنان مي توانند در اين زمينه راهبر باشند.وي افزود:خريد اجناس ايراني نبايد تنها هدف باشد بلکه بايد با حمايت از توليد داخلي، با تعطيلي واحدهاي توليد کننده و بيکاري کارگران مقابله شود.نماينده مجلس هفتم با بيان اين که موتور محرکه واحدهاي توليدي حمايت از کار و سرمايه ايراني است، گفت:از اين راه به خودکفايي اقتصادي مي رسيم و مصرف توليدات داخلي باعث شکسته شدن تورم و رکود حاکم بر جامعه مي شود.شايق ادامه داد: براي اصلاح الگوي مصرف بايد توليدات داخلي را جايگزين محصولات خارجي کنيم و زنان و خانواده ها نيز بايد تصميم بگيرند براي تهيه وسايل منزل و جهيزيه فرزندان شان از کالاهاي داخلي استفاده کنند نه اجناس خارجي.نقش رسانه ملي در اين زمينه بسيار کليدي است والقاي استفاده از کالاي ايراني در همه برنامه ها ضرورتي محسوس است.

اجناس ايراني تبليغ شود نه کالاهاي خارجي

وي با اشاره به اين که استاندارد کالاهاي ايراني در حد قابل قبول است، عنوان کرد: توليد کنندگان داخلي بايد سطح استاندارد اجناس خود را افزايش دهند.شايق گفت: تبليغات در عرصه فروش و مصرف يک کالا حرف اساسي را مي زند و از اين رو در سطح خيابان هاي شهر بايد اجناس ايراني را تبليغ کنيم و مردم نيز با خريد اجناس ايراني از توليد داخلي حمايت کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید اين وبلاگ سعي دارد مهمترين رويدادها و مسائل مفيد وجالب روز را به بينندگان ارائه دهد ارسال نظرات وپيشنهادات وانتقادات در اين زمينه مي تواند اين وبلاگ را غني تر کرده و در پيشبرد اطلاع رساني حقيقي هادي ما باشد
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان یاس و آدرس yasmhdi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

yasmhdi.LoxBlog.Com





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 456
بازدید کل : 59512
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1



.

.

.

.

.



آمار سایت

تعبیر خواب آنلاین

فال امروز


فال حافظ



استخاره آنلاین با قرآن کریم

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت


آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس


بازی آنلاین


تماس با ما 09155244062 09159213413